2014. június 17., kedd

Szijjártó: az export növekedésének kulcsa az élelmiszer- és borkivitel

A magyar export további növekedésének kulcsa az élelmiszer- és borkivitel folyamatos növelése - mondta Szijjártó Péter kijelölt külgazdasági és külügyminiszter-helyettes kedden, egy magyar borokat népszerűsítő budapesti bemutatón.




Az export növekedési dinamikájának fenntartása elengedhetetlen ahhoz, hogy az ország 2014-től tartós növekedési pályára álljon, és biztosan ott is maradjon - mondta, hozzátéve, hogy ebben az élelmiszer- és a borexport fontos szerepet játszik.

Szijjártó Péter felidézte, hogy tavaly a magyar export összességében 6 százalékkal bővült, az Európai Unió piacaira 5, más európai országok piacaira 9, a kontinensen kívülre pedig 7 százalékkal emelkedett a magyar kivitel.

A hazai borexportról szólva elmondta: az uniós országokba irányuló termékeknél minőségi, a keleti piacokon pedig mennyiségi javulást szeretnének elérni.

A magyar bortermelés 2013-ban meghaladta a 260 millió hektolitert. Bár a termelés és a termőterület nagysága is csökkent, a borexport stabil maradt, három éve folyamatosan mintegy 600 ezer hektoliter a kivitel, illetve 75 millió euró az ebből származó bevétel - ismertette Szijjártó Péter.

A kijelölt külgazdasági és külügyminiszter-helyettes fontosnak nevezte a magasabb átlagárat lehetővé tevő minőségi borok részesedésének növelését.

A kormány intézkedései közül kiemelte, hogy a hungarikum törvénynek megfelelően a magyar borok védjegyezhetővé válhatnak.

Felhívta a figyelmet arra is, hogy a kereskedőházi rendszer egyik legfontosabb feladata a magyar borexport fejlesztésének segítése. Már 11 országban van kereskedőház, az év végéig pedig 25-re nő a képviselek száma, kifejezetten azokon a távol-keleti és észak-afrikai piacokon, illetve a FÁK országokban, ahol a keleti nyitás stratégiájából adódóan szeretnék a magyar termékek eladásait növelni - tette hozzá.

Emellett a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) feladatul kapta, hogy a Magyarországon működő, nemzetközi hálózattal rendelkező áruházláncoknál teremtse meg minél több magyar bor értékesítésének lehetőségét - mondta el Szijjártó Péter.

A keddi rendezvényen hét magyar borrégió 130 borászatának 594 féle bora mutatkozik be a Lidl áruházlánc cseh, lengyel és szlovák képviselőinek, hogy minél több magyar bor váljon elérhetővé a három ország Lidl üzleteiben - közölte Grósz Jenő, a Lidl Magyarország igazgatóságának elnöke.

Grósz Jenő felidézte: tavaly márciusban elindították a "Lidl a magyar beszállítókért" programot, hogy tovább növeljék a magyar termékek arányát az áruházlánc kínálatában, ezzel támogassák a magyar termelőket, és erősítsék a magyar gazdaság növekedését, versenyképességét.

Az elmúlt évben 327 magyar termékkel bővítették a kínálatot, 26 új magyar taggal bővült a beszállítói kör és több mint 20 százalékkal nőtt a magyar termékek forgalma.

A program indulásakor 36 magyar beszállító 106 terméke volt elérhető kilenc európai országban, jelenleg pedig már 55 beszállító 178 terméke kapható 10 ország Lidl üzleteiben - ismertette.

A Lidl Magyarország már jelenleg is forgalmaz magyar borokat hét európai országban. A társaság tavaly több mint 6 millió palack magyar bort értékesített 159 hazai áruházában, és több mint egymilliárd forint értékben exportált magyar borokat - mondta el az igazgatóság elnöke.



MTI 2014. június 17.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése